De bewogen geschiedenis van de Zeemeeuw
Toen de Zeemeeuw in 1924 bij scheepswerf Vuyk in Capelle aan den IJssel van stapel liep, bevond het tijdperk van de grote zeilschepen zich al in een transitie. Het traditionele vrachtvervoer onder zeil werd steeds meer verdrongen door stoom- en dieselvrachtschepen. De bouwers van de Zeemeeuw anticipeerden op deze ontwikkeling en rustten het schip vanaf het begin uit met een 80 pk sterke Kromhout-motor. De zeilen bleven echter essentieel, omdat verzekeringsmaatschappijen destijds nog terughoudend waren met het verzekeren van puur gemotoriseerde schepen.
Decennia op zee
Bijna een halve eeuw lang was de Zeemeeuw actief in de kustvaart. Het schip vervoerde met name hout uit Scandinavië naar Nederland, een uitdagende route die zowel ervaring als zeewaardigheid vereiste. Na een lange en succesvolle carrière werd het schip in 1974 uit de vaart genomen.
Van vrachtschip naar charterzeiler
Maar dit betekende niet het einde van haar reis. In 1990 werd de Zeemeeuw in Groningen teruggevonden en kreeg het schip een nieuwe bestemming: het werd grondig gerestaureerd en omgebouwd tot charterzeilschip. Hierbij bleef het elegante lijnenspel behouden, terwijl er tegelijkertijd veel aandacht werd besteed aan luxe en comfort voor de gasten.
Vandaag de dag is de Zeemeeuw een prachtig charterschip dat zeilliefhebbers meeneemt op een reis naar het verleden – met modern comfort en een onvergetelijke zeilervaring.
De Zeemeeuw is een schip met karakter, wat vooral tot uiting komt in de stijlvolle mahoniehouten betimmering. Zowel in de salon als in de hutten ervaart u de warme, maritieme sfeer aan boord. Met 10 tweepersoons- en 3 vierpersoonshutten biedt de Zeemeeuw accommodatie voor maximaal 32 personen bij meerdaagse tochten en zelfs 53 personen tijdens dagtochten. Bovendien is het schip van alle moderne gemakken voorzien om u een onvergetelijke zeilervaring te bezorgen.
Heeft u ooit de magie van een historisch zeilschip ervaren?