Toen...
Lang geleden waren schepen volledig afhankelijk van wind en stroming – motoren bestonden nog niet. Zeilers hadden letterlijk de wind in de zeilen nodig om hun bestemming te bereiken.
De Waarom was een typisch zeilend vrachtschip dat voer op de wateren van Zeeland en de Rijn. Ze vervoerde onder andere ijzererts voor Krupp naar Duisburg en bracht kolen terug naar Rotterdam. Het was een zware tijd, waarin de bemanning volledig overgeleverd was aan de elementen en fysiek zwaar werk moest verrichten.
Foto: hoogstwaarschijnlijk uit de periode na de Eerste Wereldoorlog
Een nieuw leven voor een historisch schip
De Stevenaak was waarschijnlijk een van de eerste klippersoorten van ijzer, die de houten schepen zoals de Keen en de Dorstense Aak verving. De ijzeren constructie maakte de schepen stabieler en droger. Maar de Waarom onderging door de jaren heen vele veranderingen. Onder de naam Gaja deed ze jarenlang dienst als woonschip in een Amsterdamse gracht.
In 1995 kreeg het schip een nieuw leven dankzij zijn nieuwe eigenaar, Leon van der Loo. Met veel liefde en toewijding restaureerde hij het zeilschip, plaatste een nieuwe mast en grote zeilen. Onder de naam La Bohème straalde de voormalige Waarom in volle glorie en werd ze een echt juweel van de Nederlandse zeilvaart.
Traditie ontmoet comfort en zeilplezier
Vandaag de dag kun je zelf aan boord van de La Bohème stappen en de geschiedenis en traditie van de Nederlandse zeilvaart van dichtbij beleven. Tijdens de restauratie is veel aandacht besteed aan comfort en uitstekende zeileigenschappen. Als vermoedelijk oudste ijzeren charterschip zeilt de La Bohème nu over de Nederlandse wateren en won ze in oktober 2024 de Klipperrace in Enkhuizen.
Kom aan boord en ervaar de magie van vervlogen tijden terwijl je zelf de zeilen hijst en de wind door je haren voelt. Laat je meeslepen door de passie en het vakmanschap van de bemanning en beleef een uniek avontuur op het water. De La Bohème wacht op je voor een onvergetelijke reis!